Lo Último

300. Día Nacional de Galicia / Día da Patria Galega.

Asamblea das irmandades da fala

 


Gabino Alonso Hernández - 25/07/2012

El  25 de julio se celebra la fiesta oficial de Galicia según el decreto de la Xunta de Galicia de 1 de enero de 1979.

El germen de esta celebración se remonta al último tercio del siglo XIX. Fueron intelectuales liberales, implicados en el resurgir cultural autóctono y étnico, con un referente ideológico complejo, quienes plantaron la primera semilla.

En 1919 se reune en Santiago de Compostela la “asamblea das irmandades da fala” y acuerdan celebrar “el día Nacional de Galicia” el 25 de Julio del año siguiente. En esta asamblea participan históricos del galleguismo como  los hermanos Vilar Ponce, Losada Dieguez, Vicente Risco y Ramón Cabanillas. Días después, en el semanal “A Nosa Terra“, órgano de expresión de este grupo de galleguistas, se publicaba:

“Se trata de un acuerdo de la patria natural que, desde antiguo, como ahora y siempre, ha de ser la única patria natural del hombre”.

El 25 de Julio de 1920 tiene lugar la primera conmemoración, aunque los festejos se  limitaron a unos pocos pueblos. No fue hasta mediados de esa década que se extendió a casi toda Galicia (incluidos los centros de la emigración gallega).

Durante la dictadura de Primo de Rivera se truncó la celebración y solo se mantuvo como un acto intimo hasta 1930.

Con la llegada de la República y el nacimiento del Partido Galleguista, pasa a denominarse “25 do Santiago” y vuelve entonces a tener carácter festivo y reivindicativo, siendo este último un punto importante para que en 1936 se aprobase el primer estatuto de autonomía de Galicia.

Al iniciarse la dictadura franquista, se silenció este día que pasó a ser el “día de España” o el “día del patrón de España”. Solo se mantuvo la celebración en la emigración, donde destaca el discurso de Daniel Castelao en el año 1948  “El alba de Gloria“ realizado en el Centro Gallego de Buenos Aires.

En Galicia los actos del 25 de Julio se redujeron a una misa en gallego celebrada anualmente por Rosalía de Castro en la iglesia de Santo Domingo de Bonaval en Santiago de Compostela,  a la cual acudían viejos galleguistas como  Ramón Piñeiro o Francisco Del Riego.

Posteriormente en los años 60, el P.S.G. (Partido Socialista de Galicia)  o la U.P.G. (Unión do Pobo Galego) comenzaron a celebrar actos clandestinos para conmemorar el día, que dieron lugar ya en los 70 a fuertes enfrentamientos con la policía franquista y que continuaron hasta 1976.

La situación no se normalizo hasta el año 1984 donde se permitieron las manifestaciones de carácter nacionalista del “día da Patria Galega “.

Actualmente tienen lugar dos tipos de actos: El oficialista, realizado por la Xunta de Galicia y el nacionalista, convocado por el B.N.G. (Bloque Nacionalista Galego) y otros partidos nacionalistas.

Las celebraciones de este día, continúan siendo importantes, además de por su carácter lúdico, por su carácter reivindicativo, dada la situación social y económica que aun vive Galicia.



*



O 25 de xullo celebrase a festa de Galicia polo decreto da Xunta de Galicia do primeiro de xaneiro de 1979.

O xerme desta celebración remóntase ao último terzo do século XIX. Foron intelectuais liberais, implicados no renacemento cultural autoctono e étnico, cun referente ideolóxico complexo, os que plantaron a primeira semente.

En 1919 reunironse en Santiago de Compostela a "Asamblea das irmandades da fala" e adotaron festexar o "Día Nacional de Galicia" o 25 de xullo do ano seguinte. Participaron neste encontro históricos do galeguismo como os  irmáns Villar Ponce, Diéguez Losada, Vicente Risco e Ramón Cabanillas. Días despois, no semanario "A Nosa Terra", órgano do grupo Nacionalista Galego, publicouse:

"Iste é un acordo da patria natural, no pasado, como agora e sempre, debe ser o único fogar natural do home“.

O 25 de xullo de 1920 ocorre a primeira conmemoración, aínda que as festas foron limitadas a uns pocos pobos. Non foi ata mediados da década que se estenderon a case que toda Galicia ( incluídos os centros de emigración de galega)Durante a ditadura de Primo de Rivera foi cortada a celebración e quedou só un acto íntimo ata 1930.

Coa chegada da República eo nacemento do partido Galeguista, pasou a chamarse "25 do Santiago" e volta a ter caracter festivo e vindicativo, sendo este último un punto importante pra que fora aprobado no 1936 o primeiro Estatuto de Autonomia de Galicia.

No inicio da ditadura de Franco, foi silenciado e iste día tornouse no "día da España" ou "día do santo patrón de España." Soio se mantivo na emigración, onde  destaca o discurso de Daniel Castelao, en 1948 "Alba de Gloria", no centro Galego de Bos Aires.

En Galicia os actos do 25 de xullo foron reducidas a unha misa celebrada anualmente en galego por Rosalía de Castro, na igrexa de Santo Domingo de Bonaval, en Santiago de Compostela, a o que acudian vellos galeguistas  como Ramón Piñeiro e Francisco Del Riego.

Máis tarde nos anos 60, o P.S.G. (Partido Socialista de Galicia) ou a U.P.G. (Unión do Pobo Galego) comezaron a realizar actos clandestinos para conmemorar o día, que deron lugar xa na década dos 70 a  intensos enfrentamentos coa policia  franquista e que continuaron ata 1976.

A situación non é normalizada ata 1984  que se  permitiron as manifestacións nacionalistas do “Día da Patria Galega".

Actualmente, celebranse dous tipos de actos: o oficialista por parte da Xunta de Galicia e o nacionalista, organizado polo BNG (Bloque Nacionalista Galego) e outros partidos nacionalistas.

As conmemoracións deste día, seguen a ser importantes, ademais do seu caracter ludico, po lo seu caracter vindicativo, dada a situación social e económica ainda vive a Galicia.






No hay comentarios:

Publicar un comentario